2010ygslys's Blog

Haziran 9, 2009

Planlı Yaşamanın Önemi -2

Filed under: Uncategorized — 2010ygslys @ 12:03 pm

Planlı Yaşamanın Önemi -2

Derse girmeden önce ufak bir hazırlık bizim hem konuyu daha çabuk ve güçlü anlamamızı hem de hocayı daha zevkle dinlememizi sağlar. Ayrıca bildiğimiz veya anlamadığımız kısımla ilgili hocaya soru sorulması bizim için avantaj oluşturur.

“Derse girmeden önce ufak bir hazırlık bizim hem konuyu daha çabuk ve güçlü anlamamızı hem de hocayı daha zevkle dinlememizi sağlar. Ayrıca bildiğimiz veya anlamadığımız kısımla ilgili hocaya soru sorulması bizim için avantaj oluşturur.”

 

“Tekrar, konuyu baştan aşağıya çalışmak değildir. Sizin çalıştığınız ve hocanızın anlattıkları üzerine genel bir göz gezdirmedir.”

 

“Kitap okuma bir kültür ve gerekliliktir. Bilgi hazinemizin artması, daha hızlı ve anlayarak okumak, problem çözme yollarını geliştirme ve kendimizi rahatlatmak gibi bir çok faydası vardır.” 

 

İnancı olan kişi hedef seçer. Hedefe ulaşmak için plan yapar. Yapacağı planın verimli olması için kendine özel yöntemler geliştirir. Birçok yöntem ve teknik vardır ve defalarca da dinlemişizdir. Ancak plan kişiye özel olmalıdır. Başka yerden kopyalanan bir planın uygulanmasında ve veriminde, kişiden kişiye farklılık vardır. En iyisi onlardan yola çıkarak kişinin kendine has bir plan yapmasıdır. Bir yöntem de biz paylaşalım.

 

Bir plan yapmanın öncesi planın genel taslağını oluşturmalıyız. Haftalık olması işimizi kolaylaştırır. Bütün günler yer alır. Sonrasında içerisinde hangi başlıklar bulunacak bunu belirlemeliyiz. Şimdi biz öğrenci olarak bir plan hazırlıyoruz. Öncelikli görevimiz öğrencilikse eğitimi ön plana alıp onun üzerinden bir çerçeve çizelim.

 

Başlıklardan ilki “Sonraki Gün Dersleri” olmalıdır. Bir futbol takımı 90 dk. Bir maça çıkmadan önce günler boyu antrenman yapar, maç öncesi kampa girer. Futbol takımını niye örnek veriyoruz. Futbol zevkli bir uğraştır. Maç yaparken zevk alır insan. Böyle zevkli bir uğraş için dahi kişiler ön hazırlık, antrenman yapmaktalar ki (sonuçta bir hedefleri var), bizler öğrenci olarak niye dersler öncesi bir hazırlık yapmayalım. Ön hazırlık her türlü etkinlik öncesi yapılması gereken bir çalışmadır. Savaş öncesi tatbikatlar, öğretmenlerin ders öncesi hazırlıkları, konsere çıkacak sanatçıların provaları, filmlerde deneme çekimleri hep bunun içindir. Biz de bir derse gireceksek belli bir ön hazırlıkla girmeliyiz. Dersi sıfırdan oturup dinlemek ve konuyu direkt hocanın anlattığıyla kavramak, bu konuda yetenekli bazı öğrencilerin dışında genel anlamda zordur veya anlatılan konu unutulmaya açıktır. Böyle bir dinlemede kişiye zevk vermez. Ama derse girmeden önce ufak bir hazırlık bizim hem konuyu daha çabuk ve güçlü anlamamızı hem de hocayı daha zevkle dinlememizi sağlar. Ayrıca bildiğimiz veya anlamadığımız kısımla ilgili hocaya soru sorulması bizim için avantaj oluşturur.

 

ÖSS’ye hazırlıkta hem okulda hem de dershanelerde bu yöntem bizim konu çalışmalarımızı daha güçlü kılar. Yeni ÖSS sisteminde artık konuların zamanında öğrenilerek, sonraya bırakılmayıp, biriktirilmeden halledilmesi gerek. Bu nedenlerden ötürü “Sonraki Gün Dersleri” başlığı çalışma planımız içerisinde yer almalı. Başlığı açacak olursak, bir sonraki gün ders programında olan ders konularının, ders başına 15 dk. geçmeyecek şekilde incelenip önemli noktaların not alınması, diyebiliriz. Yani öğretmen anlatmadan önce konuyu tabiri caizse göz ucuyla incelemek ve konuya aşina olmaya çalışmak. Böylece zihnimizde konuya bir yer ayrılır ve hocaların anlattıkları daha rahat kavranılır. Konu baştan aşağıya çalışılmaz, belli başlı noktaları incelenir. Çünkü konuya karşı yanlış bir intiba oluşturmamız hocanın anlattıklarına da olumsuz ket vurabilir. Sadece bir ön hazırlık olarak bakılmalıdır. Bu konuyla alakalı dikkat edilecek diğer bir nokta ders programının takibidir. Yani hocamız ertesi günü hangi konuyu anlatacak bunun bilinmesi gerekir. Bu bizim okulu ve hocayı daha iyi takip etmemizi sağlar ki neticesinde iş kolay ve zevkli hale gelir ve de başarımız artar.

 

Diğer bir başlığımız “Tekrar”. Tekrar, olmasa olmazlarımızdan. Çünkü pekiştirme adına yapılacak en güzel çalışmadır. Bir bilginin kalıcılığını artırmak istiyorsak tekrara muhakkak yer vermeliyiz. Bir cümlenin vurgusu gibi önemlidir tekrar. Şöyle ki biz bir 15 dk. ön hazırlık yaptık ve ders girerek 40-50 dk. kadar hocamızı dinledik. Sonrasında evimize, yurdumuza, pansiyonumuza, etüt merkezimize vs. gelerek, o gün işlenen konuların, ders başına 10 dk. geçmeyecek şekilde incelenip önemli noktaların not alınması şeklinde tekrarımızı da yaptık. Kendimizi o konuyu öğrenmiş sayabiliriz. Tekrar, konuyu baştan aşağıya çalışmak değildir. Sizin çalıştığınız ve hocanızın anlattıkları üzerine genel bir göz gezdirmedir. Sonrasında kafamıza takılan kısımları, çözdüğümüz sorularda anlamadığımız noktaları hocalarımıza sorarak ve belirli aralıklarla yine 10 dk. tekrar yaparak aynı konuyu, öğrenmenin yanında tam olarak kavrayabiliriz. Bu noktada tekrara yer vermeliyiz. Her konuyu dersi dinlediğimizin akşamı ve yine sizin belirleyeceğiniz zaman dilimlerinde tekrarı, kavrama adına çok önemlidir. Bununla alakalı yapılan çalışmalarla şöyle bir tablo oluşturulmuş;

 

1 SAATLİK ÇALIŞMA – 10 DK. TEKRAR – BİLGİNİN 1 GÜN HAFIZADA KALMASI

1 GÜNÜN SONUNDA – 5 DK. TEKRAR – BİLGİNİN 1 HAFTA HAFIZADA KALMASI

1 HAFTA SONUNDA – 10 DK. TEKRAR – BİLGİNİN 1 AY HAFIZADA KALMASI

1 AY SONUNDA – 5 DK. TEKRAR – BİLGİNİN UZUN SÜRELİ BELLEKTE KALMASI

 

Diğer bir başlığımız “Soru çözme ve Ödev”. Çalışılan konu tekrar ile pekişir ve kavranır, soru çözme ve ödevlerle kullanımı öğrenilir yani performans gösterilir. Zihinsel anlamda konu halledilmiş olsa da performans düzeyine çıkarmak için soru çözme ve ödevler önemlidir. Sınav maratonunda bu da bir engeldir, parkurda bir eleme noktasıdır. Çünkü bilgiyi öğrenenler arasından bunu en doğru ve en hızlı olarak ortaya koyanlar da ayrılmalıdır. Belki bilgisayarlardaki işlemcinin gücünü artıran ram gibide diyebiliriz.

 

Ders çalışma programı ile ilgili bir tanım oluşturulacaksa bu saydığımız başlıklardan meydana getirilebilir. Bunun haricindekiler tanımı açmak ve geliştirmek içindir. Soru çözme ve ödevler tanımın son noktası diyebiliriz.

 

Planda yer alması gereken bir başlıkta “Ekstralar” diyebileceğimiz faaliyetlerdir. Gün içerisindeki çalışma saatinin arttığı durumlarda ve gerektiği zamanlarda yapılacak faaliyetler diyebiliriz. Kitap okuma bu faaliyetlerden sayılabilir. Kitap okuma bir kültür ve gerekliliktir. Bilgi hazinemizin artması, daha hızlı ve anlayarak okumak, problem çözme yollarını geliştirme ve kendimizi rahatlatmak gibi bir çok faydası vardır. Kitap okumanın tahşidatını yapacak değiliz ama bir plan içerisinde yer alması gerektiğinin altını çizmek zorundayız. Özel dersler, kurslar, proje çalışmaları, vs. bu kategoride sayılabileceklerdir.

 

Son olarak bizim önereceğimiz başlık “Sosyal Faaliyetler” başlığıdır. Öğrencinin yapmaktan hoşlandığı, rahatladığı ve beklide insan olmanın gereklilikleri sayabileceğimiz faaliyetler veya etkinliklerdir. Günlük 2 saati geçmemesi bizim tavsiyemizdir. Televizyon, bilgisayar, gezmek, hobi faaliyetleri yine bu kapsamda değerlendirilebilir. Bu faaliyetler olmalıdır. Çünkü öğrenci de olsak önce insanız. Ama aradaki dengeyi iyi sağlamalıyız. Plan da bunun için vardır.

 

Bu başlıklar gün içerisinde yer alacağı saatlere göre yerleştirilir. Saatler kesin olamaz. Örneğin Perşembe günü akşamı bir dizi izleyecek kişi o gün çalışmalarını akşamdan önce yapmalıdır. Ama Cuma günü ikindi vakti civarı sinemaya gidecekse çalışma akşamdan sonra yapılır. Yani güne ve yapılacak etkinliklere uygun bir saat planı yapılır. Plan kesinlikle yazılı olmalı ve herkesin görebileceği bir yere asılır. Bu uygulamaya zorlanma adına önemli.

 

Kendinizi ulaştığınız hedeflerde ödüllendirin. Ben şahsen kendime belli miktarlarda çözdüğüm sorular veya denemelerdeki başarılarıma göre yemek ısmarlardım. Basit bir yemek olsa da belli bir başarının sonrasında kendime yaptığım bu iltifat, motivasyonuma olumlu etki yapmaktaydı. Bir film hedeflerdim ve “şu konuları bitirdiğimde o filmi izleyeceğim” derdim. İstediğim zaman izleyebilirim ama kendime verdiğim bu hedefle çalışmalarıma daha motive olurdum. Bu tip kendinize olumlu yönde etki edecek yöntemler geliştirin. Sonuçta hazırlayan da, yapan da, çalışmalarının semeresini alan da öncelikle siz olacaksınız. Tabi çalışmamalarının semeresini de.

Emin ESMER Psikolojik Danışman   Kaynak: ossservisi.com

Not: ÖSS Servisinin izni ile yayımlanmıştır.

About these ads

Yorum Yapın »

Henüz yorum yapılmamış.

Bu yazıya yapılan yorumlar için RSS beslemeleri. TrackBack URI

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

The Rubric Theme. WordPress.com'dan blog alın.

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: